AMARÈ DŽIIPENÀ – Vilniaus romų istorijos


Balandžio mėnesį 5b, 8b, 10b kl. mokiniai turėjo integruotą istorijos, pilietiškumo pagrindų, lietuvių ir rusų kalbų pamoką Vilniaus muziejuje, kai šiuolaikiškai ir patraukliai pristatėme naujas Vilniaus istorijos ir kultūros interpretacijas bei pamirštus ir „nepatogius” miesto istorijos ir kultūros tarpsnius, padėjome suprasti šiandienos miestą, ne tik jo praeitį. Tyrinėjome parodos „Amare džiipena“ (Mūsų gyvenimai) eksponatus, Vilniaus romų istoriją. Parodos kūrėjai – Parubankoje, arba Bar, gimę ir augę romai. Parubanka ir Bar – du pavadinimai, kuriais romai vadino savo gyvenvietę Kirtimuose. Parubanka kilo iš viso rajono lenkiško pavadinimo Porubanek (lenk. rąbać – kapoti). Šį pavadinimą naudojo ten gyvenę lietuvių romai. Kirtimuose taip pat gyvenę kotliarai šią vietą vadino Bar. Tai žodžio Tabar (taboras) trumpinys. Iš tiesų taboras yra bendrinis terminas, apibūdinantis laikiną keliaujančių romų stovyklą. Mokiniai sužinojo, kad Lietuvos romai priklauso trims etninėms grupėms: „litovska“ romų (lietuvių romų), „lotfktka“ romų (Latvijos romų) ir kotliarų. „Litovska“ ir „lotfktka“ romai yra katalikai, o kotliarai, po Antrojo pasaulinio karo į Lietuvą atvykę iš Moldovos – stačiatikiai. Romai neturi bendros religijos ir išpažįsta religiją, dominuojančią gyvenamojoje teritorijoje. Jie neprisiriša prie liturgijos, o praktikuoja ją savo nuožiūra. Paroda „Amare džiipena“ nepapasakojo viską apimančios Parubankos (Bar) istorijos, bet atskleidė čia gimusių ir augusių jaunuolių patirtis ir prisiminimus apie svajones, bendruomenę, draugystę, taip pat – namų praradimo skausmą. Tyrinėdami muziejaus objektus, mokiniai praktiškai prisilietė prie praeities ir mokėsi mąstyti apie paveldą, žmones, kurie šiuos objektus kūrė ir jais naudojosi. Pamokos metu, jungdami parodos eksponatus, muziejaus rinkinį ir daiktus, kurių net nepastebime aplink, ugdėme smalsų žvilgsnį į muziejų, mokėmės kelti klausimus, diskutuoti.

Tyrinėdami romų istoriją mokiniai savarankiškai dirbo grupėmis, o rezultatus pasitikrino viktorinoje. Dar pagamino įsegamus ženkliukus su romų kultūros simboliais bei savo piešiniais.

Buvo ugdomos mokinių pažinimo, kultūrinė, skaitmeninė, kūrybiškumo, kritinio mąstymo, pilietiškumo, komunikavimo kompetencijos.

Istorijos ir pilietiškumo pagr. vyr. mok. J. Klimašauskaitė,

rusų k. vyr. mok. 8b kl. vad. S. Bliznik,

lietuvių kalbos vyr. mok. A. Grigelienė.